Autora: Irène Némirovsky.
Editorial: RBA La Magrana. Col·lecció Ales esteses. (2016).
Aquest petit llibre es llegeix de tirada. Les seves poques pàgines van caient una darrera de l'altra per la intensitat de la narració que va creixent fins a la darrera pàgina. Una magnífica construcció literària, àgil i precisa.
L'argument descriu com el senyor i la senyora Kampf, passats de la pobresa a l'opulència de la nit al dia, decideixen organitzar un ball de presentació dins de la societat parisenca de l'any 1920. La seva filla Antoinette, que acaba de complir els catorze anys, somia assistir-hi, però la senyora Kampf decideix que no ha de ser present al ball. L'Antoinette no dubtarà a dur a terme la seva venjança que caurà com un ganivet i revelarà la verdadera cara de cadascú.
L'autora, filla d'un ric banquer jueu ucraïnès, va ser criada per una institutriu francesa que va fer que el francès fos una segona llengua materna. Al llarg de la seva vida va parlar també el rus, el polonès, l'anglès, el basc, el finès i el jiddisch.
Es casa amb Michel Epstein, enginyer i banquer jueu, i s'instal·len a París, on comença a publicar novel·les: "El malentès", "David Golder" (un èxit de crítica i lectors que la projecta dins de l'elit literària) i "El Ball". Després tot es posarà molt negre amb l'arribada del nazisme que dura a la Irène primer, i després al seu marit, als camps d'extermini on moriran tots dos.
Els seus dos fills aconsegueixen fugir del terror nazi i s'enduen amb ells molta documentació de l'autora. Entre ells, trobaran la seva darrera obra "Suite Francesa", una de les seves millors creacions que va deixar inacabada.
"El ball" és una petita mostra de l'obra d'una enorme escriptora amb una capacitat creativa i literària que la va fer triomfar en un món dominat per homes. Tot un exemple.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada